شاركنا برأيك لاختراق المواقع والسيرفرات

[b]بسم الله الرحمن الرحيم
قبل اى كلام
كل سنة وانتم طيبين

كتير من اخونا الافاضل
بيكتب موضوع
ويقول هبدا منين

ومش عارف اتعلم
وجربت دورات كتير

ولا عارف ارفع شيل
وبما اننا فى شهر كريم

والاخوة الافاضل
مش بيتاخروا عننا بااى شئ
وبعد الدورة الممتازة
اللى اخونا فارس واخونا فوكس
وحبيب الملاين
نسيم
وعلاء
وباقى الاخوة علشان ماانساش حد
قولت افتح الموضوع دة
لان الشكاوى كترت فى المواقع العربية

اسئلة
عاوز اخترق بس ابدا منين
مش عارف اخترق
دة كل يومين تلاقى واحد ضيفيك ويقولك
علمنى
الكل بيسال على البداية

طبعا الدورة انا شوفتها
ومالهاش حل

دورة الحمايه للابد لاختراق المواقع والسيرفرات

دى نصيحة من اخ صغير
واخونا فارس
وعدنا انه لسة هيكمل الدورة

خصوصا فى الامور المخالفة
ddd
كدة حطينا حجر الاساس
نيجى بقى للمهم
عاوزين نعرف
راى وافكار ونصيحة كل واحد
فى البداية للاختراق العشوائى
بمعنى
انه يبدا يتعلم اية
ويبدا بثغرات اية
وفى ثغرات الاخوة بيجوا يطبقوها
يلاقوها نادرة
فى التطبيق
او اترقعت فى سرعه البرق

وبالنسبة للاختراق المستهدف
يتعامل ازاى

فى ناس هتقولى الدورة قالت كل حاجة
انا عارف

بس عامل الموضوع دة للتفاعل بينا
لاننا اسرة واحد
ولازم نشجع ونكمل بعض

اكيد كل واحد فينا عندة فكرة او اتنين
مخليهم على جنب

قولت بقى صيام
وتاخدوا ثواب

وكل سنة وانتم طيبين
اخــــــــــــوكم : صــلاح

[/b]

الموضوع مش عجبكم ياجماعه ولا اية
انا قولت نساعد بعض
ونشوف العقبات اللى بتقابل المبتداين

اول عقبة تواجة هي

مايعرف كيف يرفع شل

وثاني شي مايعرف يستغل الثغرات

وثالث شي مايعرف يتخطا الحماية

والنت مليان دورات وحترافية

اضن اخي ان الموضوع طرح كثرا و في عدة مناسبات و الجماعة الذين تبحث عنهم ملو من التكرار :stuck_out_tongue:

المهم انا سأكتب كلام ناسخه عندي و اقوله لكل واحد مبتدأ على المسنجر

اولا انت تريد ان تخترق موقع هذا الموقع برمجه ناس درست كثيرا حتى انجزته و ناس اخرى تدير الخادم و كذالك خضعو لدورات و دراسة و الكثير من التعب تأتي انت تريد ان تخترق بلا قاعدة علمية و لا معرفة برمجية و تريدها في اسبوع ؟

انتشرت منذ زمن و لا زالت مواضيع تعال اخترق في 5 دقائق

هناك ناس ترى تسجيلاتهم في zone-h و لا يعرف حتى ما معنى RFI او LFI تعلم طرق و الهاكر ليس طريقة

الهاكر مستوى من التعلم تصل اليه حيث انك تفوق المبرمج الذي برمج الموقع و تتخطى افكاره و حمايته و تتخطى مدير الخادم و هذا ليس بالجلوس خلف اسماء وهمية في المنتديات بل يأتي بفتح الكتب

و العمل الجاد و المستمر

و المنتديات جعلت لتبادل الافكار و الخبرات و ليس للتعليم من 0

صح كلام ياملعم

انا من أشد المستمعين ل النقاشات أكثر من الشروحاًت … لإن دائما ما ارى ان النقاش يوصل إلى شيء هادف اذا لم نختلف بالنقاش … ويتقبل الشخص وجهه إخيه !! …
أنا لست بمبتدئ ولست بمحترف !! بدإت تقريباً منذو 11 شهراً على حد أعلى
لاكن أنا أنصح إلى جميع من أراد الإحتراف يجب عليه أن يتقن !!! نظام linux وأنصحه بنظام أبنتو
وأن يعرف جميع الثغرأت ولا يستهين بأي ثغرة !! كإنت ويتعلمهاً ويطبقها مرارا وتكرارا على السيرفر المحلي ويصنع لها أستغلالات حتى يتقنهاً تماماً
بعدها يقوم بمعرفه كيفية ترقيع الثغرأت سوف تفيده بالمستقبل بعد ذالك يأتي الى الثغرأت الأخريات وهكذا … بعد ذالك يقوم بالدخول ألى موقع exploit-db ويرى السكربتات المصابه ويقوم ب تحميلهاً ويذهب الى السطر المصاب فيه الثغرات ونوعهاً وهكذا !! حتى يتقن جميع أكتشاف وأستغلال الثغرأت … بعد ذإلك !! يتوجه إلى درأسه لغة برمجيه بسيطه وأنا افضل python … ويمارس على تعلمهاً حتى يتقنهاً بعد ذالك يتوجه إلى الشبكأت وما إدراك ما الشبكإت !! تعتبر مفهوم الشبكإت من أهم المفاهيم بعإلم الهاكنج !! لاكن قله من يتقنه … ويستاهل ب أمرها الكثير يعتقد أن الشبكإت فقط تقف على الأجهزه !! ولا يعلم ان السيرفرأت عباره عن شبكة متصله ببعضها البعض !!

بعد ذإلك يتوجه … ألى إداره السيرفرات يقوم تثبيت سيرفر على الوهمي Cent0s وأنصح به بشده لإنه هو السيرفر الذي أراه كثيراً ب السيرفرات وهو القريب من سيرفرات Redhat
من جميع الإنحاء !!
ويتعلم إدارته وكيف يقوم بحمايته !!

هذي الطريق الذي أمشي عليه الآن ووفقنا أنا وياكم بصالح الإعمال … نراكم بالمستقبل من أعظم عمالقه الهاك العربي !!

تحيإتي لكم : اخوكم الصغير

الجندي : هكر فاشل