جسد واحد لنوقف مجاعة الصومال

[CENTER]
كنت فاكر ان المثل اللي بيقول محدش بيموت من الجوع صحيح
بس اكتشفت انه غلط بعد ما شفت اخواننا في الصومال
اخواننا في الصومال يستغيثون فهل من مجيب !!؟
هل سنترك اهل الكفر يساعدونهم ام نحن اولى بالوقوف بجانب اخواننا المسلمون
ناس كتير غافلة عن اللي بيحصل هناك من حالات وفاة بسبب المجاعة
خشو على الصفحة دي واعرفوا ايه اللي بيحصل
[b]http://www.facebook.com/one.body.s[/b]
واللي عاوز يساعد
لجنة الإغاثة والطوارئ باتحاد الأطباء العرب تقبل التبرع وتتكفل بشراء ما يلزمهم من طعام ودواء وتوصله إليهم
للإستعلام 0111116808 أو 0111116582
التبرع على حساب رقم
بنك مصر 101/1/18810
بنك فيصل 212051
أو اتصل على 0104002121 أو 0104400045
يصلك مندوب اتحاد الأطباء العرب
نسال الله أن يرفع عنهم الجوع والجهد والبلاء والوباء والفقر وعن سائر بلاد المسلمين .
عناوين وأرقام مكاتب الندوة العالمية للشباب الإسلامي …
العنوان: 46 /Goodge Street,London W1T 4LU
البريد الإلكتروني: /
جوال: 00447855813191
فاكــــس: 0044208608855
هاتــــف: 00441612484156
بريطانيا
ينبع الصناعية :3256002 04
ينبـــع البلـد هاتف : 043227006
الإدارة الإقليمية:هاتف : 048240540
منطقة المدينة المنورة
خميس مشيط : هاتف: 2230599
أبها : هاتف: 07/2296665
هاتف 5589134/02
مكتب العاصمة المقدسة
هاتف 6653300/02 – 6601878/02
مكتب منطقة مكة المكرمة ـ جدة
القصــيم : 063857101
حائـل : 065436808
الجــوف : 046256258
الهاتف الموحد : 920011000
الهواتف المجانية: 8001244400 - 8001242299
هاتف: 012050000 - فاكس: 012050011
الأمانة العامة - الرياض
إن كنت لا تسطيع المساعدة فقم بنشر هذا المقال ويكون لك الأجر إن شاء الله[/CENTER]

ربنا يعينهم ياحج

مساكين واللهي

ربي يعينهم ان شاء الله

لا حول ولا قوة الا بالله

شكرا لك اخي

ولله شئ بيقطع القلب

الحمد لله على كل حال

اللهما إغفر لنا ورحمنا

ارقام حساب لجنة الاغاثة والطوارئ باتحاد الاطباء العرب - مصر http://eghasa.keyframe-eg.com/donation.aspx جزاك الله خيرا يا فارس

مشكور على الموضوع ومشكور على اهتمامك باخواننا في الصومال

سؤال لصاحب الموضوع ولأي شخص عنده عقل !! هل تعتقدون ان مجاعة الصومال وليدة اللحظة هذه ؟ أو البارحة !

انا ملاحظ ملاحظة اذا قالت امريكا تبرعوا تبرعنا اذا قالت وقفوا وقفنا :d يعني قبل فترة اعلنت امريكا في مركز الامم المتحدة ان
الصومال يعاني من مجاعة رهيبة ! واعمال عنف طبعا الكلام هذا كان قبل كم اسبوع او يوم هل تعتقدون ان المجاعة هذه صارت
قبل اسبوع ؟ وملاحظ ان موضوع الصومال بدأ يتم تداوله في كل مكان وكأننا لانعرف عنه شي بتاتا !!! في المساجد وخطب الجمعة
والبرامج الاسلامية على القنوات الاسلامية مثل المجد الخ…

لماذا هذا الموضوع لم نناقشة قبل فترة ؟ مع العلم ان الصومال تعاني من المجاعات واعمال العنف من سنين !

[b]مشكور على الموضوع ومشكور على اهتمامك باخواننا في الصومال

سؤال لصاحب الموضوع ولأي شخص عنده عقل !! هل تعتقدون ان مجاعة الصومال وليدة اللحظة هذه ؟ أو البارحة !

انا ملاحظ ملاحظة اذا قالت امريكا تبرعوا تبرعنا اذا قالت وقفوا وقفنا :d يعني قبل فترة اعلنت امريكا في مركز الامم المتحدة ان
الصومال يعاني من مجاعة رهيبة ! واعمال عنف طبعا الكلام هذا كان قبل كم اسبوع او يوم هل تعتقدون ان المجاعة هذه صارت
قبل اسبوع ؟ وملاحظ ان موضوع الصومال بدأ يتم تداوله في كل مكان وكأننا لانعرف عنه شي بتاتا !!! في المساجد وخطب الجمعة
والبرامج الاسلامية على القنوات الاسلامية مثل المجد الخ…

لماذا هذا الموضوع لم نناقشة قبل فترة ؟ مع العلم ان الصومال تعاني من المجاعات واعمال العنف من سنين ! [/b]

معاك حق فى كلامك يا برنس
لكن اذا واخد بالك
احنا مش بنتحرك غير بالإعلام
اصل واحد زيى او زيك مثلا هيعرف اللى بيحصل فى الصومال منين؟؟؟
لو متعرضش فى الاخبار وكده
مش هعرف حاجه
فاما الاعلام يتحرك لازم الكل يتحرك
مش مسألة امريكا او غيرها
+
ع حسب اللى اعرفه ان جمعية الاطباء العرب شغاله من زمان
لكن الدعم زاد اما اتحرك الاعلام والناس فهمت

الله يعينهم

لاحول ولى قوة الى بالله

ربنا يكون فى عون الاهل فى الصومال وفى كل مكان وجد فيه ظلم